Een organisatie is een doelgerichte samenbundeling van kennis en vaardigheden tussen mensen die samen zaken voor elkaar weten te krijgen. De traditionele opvatting hierin is dat de organisatie eenzijdig vanuit een hiërarchie top down aangestuurd wordt. Medewerkers vinden in deze manier vaak onvoldoende ruimte om hun eigen creativiteit en talenten te benutten en missen daarmee een diepgaandere betekenis in hun werk. Persoonlijk leiderschap daarentegen gaat meer uit van het neerzetten van een gezamenlijke uitdagende visie en mensen inspireren om het beste uit zichzelf en de omgeving te halen. Zo is het bekend dat medewerkers in organisaties met persoonlijk leiderschap meer betrokken en innovatiever zijn, een lager ziekteverzuim kennen en een lager verloop laten zien. Ik heb een ruime kennis en ervaring in het onderzoeken en ontwikkelen van persoonlijk leiderschap. Na veel wetenschappelijk onderzoek rondom dit thema, en ervaring in de praktijk, ben ik bekend met de factoren en daaruit volgende interventies, die belangrijk zijn om dit leiderschap centraal te stellen. Ik heb concrete tools ontwikkeld die in gezamenlijke en individuele workshops en trainingen ingezet worden om het “ leiderschapsvuur in een organisatie te doen ontbranden”. De volgende uitganspunten staan in mijn aanpak centraal:
Vertrouwen geven is de fundering van leiderschap. Mensen presteren beter in een veilige omgeving waar ze zichzelf kunnen zijn, waar ze inbreng mogen hebben en waar hun input ook op prijs gesteld en benut wordt.
Leiders geven richting in gewenste of noodzakelijke veranderingen. Ze benoemen gebeurtenissen, delen interpretaties en nodigen anderen uit om hun visie te delen.
Alles wat een leider zegt ligt onder een vergrootglas: feedback, kritiek, zelfs zwijgen. Kortom: een leider geeft altijd een boodschap af, ook al is deze zich er niet altijd van bewust. Duidelijke communicatie naar de omgeving is dus ontzettend belangrijk.
Een leider zal de betrokkenheid van medewerkers vergroten door belangstelling en respect te tonen voor persoonlijke gevoelens en behoeften. Medewerkers zullen uitgedaagd worden op een manier waarbij zij zich kunnen professionaliseren en de organisatie als geheel daarvan kan leren en ontwikkelen.
Creativiteit en innovatie zijn een belangrijke troef in het onderscheidende vermogen, en dus het succes, van een organisatie. Medewerkers hebben een zeer belangrijk aandeel in het innovatieve vermogen van een organisatie, echter komt het potentieel voor deze creativiteit in een organisatie vaak onvoldoende tot zijn recht. Er zit namelijk een groot verschil tussen een idee dat een medewerker heeft en het oppakken van het idee richting een daadwerkelijke verbetering. De meeste medewerkers kunnen ondersteuning gebruiken om creatieve ideeën te bedenken en in innovaties om te zetten. Als organisatie zijn er verschillende manieren om een werkomgeving te creëren waarin het creatieve proces, en het innovatieve gedrag wat daaruit volgt, bij medewerkers gestimuleerd wordt. NRG360 heeft de kennis, ervaring en tools om het innovatiepotentieel in uw organisatie te verbeteren. Enkele van de uitganspunten die in onze aanpak centraal staan zijn onderstaande weergegeven:
Medewerkers voldoende ruimte geven om hun werkmethodes op hun eigen manier uit te voeren maakt dat ze creatiever worden in het vinden van oplossingen om dit op een betere manier te doen. Deze autonomie gaat overigens goed samen met het geven van enige sturing. Het is aan te raden om medewerkers een kader mee te geven maar binnen dit kader voldoende vrijheid te gunnen.
Het moet medewerkers duidelijk zijn welke middelen er voor innovatie door de organisatie beschikbaar gesteld worden. Als deze middelen niet helder zijn dan is het voor de medewerker niet duidelijk of het idee gerealiseerd kan worden en zal het oppakken van dit idee eerder als een risico gezien worden.
Het creëren van iets nieuws heeft altijd iets onvoorspelbaars in zich. Als een organisatie weinig risico tolerant is dan zal de medewerker het oppakken van een innovatie al snel als een risico gaan zien.
Iemand heeft met een mislukking in ieder geval wel initiatief getoond. Door dit met positieve aandacht te belonen blijft de zelfverzekerdheid, niet alleen bij deze persoon maar binnen de hele organisatie, hoog en zal het initiatief richting nieuwe innovaties blijven bestaan.
Copyright 2023 NRG360. Alle rechten voorbehouden